Stressklachten

Inleiding

Stress, overspannenheid en burn-out kunnen veel impact hebben op je dagelijks leven. 
Deze cursus kan je helpen met inzicht en overzicht. 
Wij adviseren met klem om altijd ook hulp te vragen bij je huisarts, bedrijfsarts en/of maatschappelijk werk.

Voor wie is deze cursus?

  • Als je denkt dat je stress hebt
  • Als je alles op een rijtje wilt zetten
  • Als je tips wilt hoe met stress om te gaan
  • Als je wilt uitzoeken waar jouw stress vandaan komt
  • Als je denkt dat je overspannen bent of richting een burn-out gaat

Informatie over hoe de online cursus werkt

In de cursus krijg je in ieder hoofdstuk informatie over stress en, bij verschillende hoofdstukken één of meerdere opdrachten voor zelfonderzoek.

Aan het einde van de cursus weet je welke stressklachten jij hebt, welke persoonlijke eigenschappen jij hebt die de kans op stress verhogen, hoe veel energie je in je accu hebt, weet je waar jij stress van krijgt, en heb je je eigen plan en doelen geschreven. Door de hele cursus heen vind je allerlei oefeningen en tips.

Wil je toch liever een afspraak? Kwadraad biedt advies, informatie, praktische en psychosociale begeleiding.

Je kunt bellen naar Kwadraad via 088 900 4000. Je kunt ook naar een spreekuur komen. Klik hier voor de locaties en tijden.

Deel 1 - Stress, overspannenheid & burn-out

In dit hoofdstuk lees je over gezonde en ongezonde stress. Wist je dat langdurige stress heel schadelijk is voor je? Ook leer je het verschil tussen stress, overspannenheid en burn-out.

Lees verder

Deel 2 - Stress, ik?

In dit hoofdstuk krijg je informatie over stressklachten. Je gaat onderzoeken of je klachten bij jezelf herkent, en hoe lang je deze al hebt. Als laatste is er een oefening ‘de accu’. Die helpt je om inzicht te krijgen, in hoeveel energie al die stress je eigenlijk kost.

Lees verder

Deel 3 - Wat zijn mijn stressoren?

Je weet nu welke stressklachten jij hebt, en hoeveel energie er nog in jouw accu zit. In dit hoofdstuk ga je analyseren waar je stress van hebt, en of je in balans bent.

Lees verder

Deel 4 - Rust & ontspanning

Herstellen van stress doe je in twee delen. Eerst vind je rust en balans, daarna verwerf je inzicht en verander je. Dit leggen we in twee hoofdstukken uit. In dit hoofdstuk lees je tips om je lichaam en hoofd weer te helpen ontspannen en uit de stress te komen.

Lees verder

Deel 5 - Inzicht en veranderen

Eerst vind je rust en balans, daarna verwerf je inzicht en verander je. 
In dit hoofdstuk ga je jouw stressoren van de Weegschaal uitwerken en schrijf je je eigen plan en doelen. Daarnaast vind je hier een aantal oefeningen die je kunnen helpen om je doelen te bereiken.

Lees verder

Deel 6 - Afronding

De laatste woorden in deze zelfhulptraining

Lees verder