Aan de slag bij VraagWijzer Delfshaven

— Jessie van Ooijen

Jessie van Ooijen is coördinator bij VraagWijzer Delfshaven. Ze ontwikkelt de werkprocessen en optimaliseert de facilitaire voorzieningen in Delfshaven. In deze blogs vertelt Jessie over haar werkzaamheden en ervaringen bij VraagWijzer Delfshaven. Dit keer vertelt ze over de ‘aan de slag middag’; een initiatief om mensen zelfredzamer te maken.

Mensen zelfredzamer te maken

 

Veel mensen die naar de VraagWijzer komen hebben dezelfde soort vragen. Het gaat vaak om het aanvragen van speciale regelingen, of bijvoorbeeld een Woonpas of kwijtschelding. Wij kunnen deze mensen wel helpen met hun vragen en moeilijkheden, maar als we hen niet leren hoe ze het zelf moeten doen, zullen ze blijven terugkomen. Dat leren kost echter wel meer tijd dan we per klant te besteden hebben. Bovendien duren sommige aanvragen, zoals de aanvraag van een Woonpas, langer dan de beschikbare tijd.

Mensen leren het zelf te doen

Daarom organiseren we op twee middagen per week ‘Aan de slag’. Tijdens deze middagen leggen we klanten uit hoe systemen werken. Bijvoorbeeld de aanvraag van een Woonpas. Dat is een pas die mensen nodig hebben om te reageren op sociale huurwoningen. We leggen uit hoe de procedure werkt, dat mensen één keer per jaar € 10,00 moeten betalen en hoe het systeem in elkaar zit. Zo nodig wordt de klant door een vrijwilliger ook ondersteund in het zetten van de vervolgstappen. Zo zorgen we ervoor dat mensen zelfredzamer worden en het de volgende keer zonder onze hulp kunnen regelen.

Mensen hebben vaak geen hulp van de omgeving.”

“We helpen voornamelijk buitenlandse mensen en ouderen die het niet meer goed snappen,” vertelt een vrijwilliger van de VraagWijzer Delfshaven. Je moet tegenwoordig bijna alles via internet doen. Dat maakt het voor “digibeten” erg lastig om zelf hun zaken te regelen. En dat zijn meer mensen dan je denkt. Niet alleen ouderen, maar ook jongere mensen weten niet altijd goed hoe ze formulieren online moeten invullen.”

“Als vrijwilliger probeer ik tijdens de spreekuren mensen uit te leggen hoe ze het zelf moeten doen. Maar wanneer er meer tijd nodig is, of mensen niet de juiste gegevens bij zich hebben sturen we hen door naar de Aan de slag middagen. Die worden iedere dinsdag- en donderdagmiddag gehouden. Meestal zitten er twee vrijwilligers bij de Aan de slag middag. Een vraagwijzerconsulent houdt overzicht en staat paraat voor vragen en extra ondersteuning.

We proberen iedereen te helpen

“De mensen die naar de VraagWijzer komen hebben vaak geen hulp van de omgeving of de omgeving heeft niet genoeg tijd om ze te helpen. Ouders willen hun kinderen bijvoorbeeld niet belasten met al hun vragen.”

“Maar met handen- en voetenwerk kom je een heel eind. Zelfs bij het invullen van formulieren voor de belastingdienst.”

Sommige mensen komen meerdere malen naar de middagen, maar vaak is een eenmalig bezoek voldoende. “Soms moeten we iemand vragen een tolk mee te nemen. De voertaal is Nederlands, maar we helpen natuurlijk ook mensen die de taal niet spreken. Voor hun is het extra lastig de formulieren goed in te vullen. Maar met handen- en voetenwerk kom je een heel eind. Zelfs bij het invullen van formulieren voor de belastingdienst.”