Buurtbemiddelaars maken dat wat verschillend lijkt, gemeenschappelijk
“Conflicten in het algemeen beheersen het leven van mensen. Denk aan een scheiding of een zakelijk conflict. Dan schakelen mensen een mediator in. Maar buren in conflict zullen niet zo snel een mediator inschakelen. Ik vind de toegankelijkheid van buurtbemiddeling heel mooi,” vertelt Ingrid van der Meer. Zij werkt, naast haar werk als mediator voor haar eigen mediationpraktijk, inmiddels 1.5 jaar als buurtbemiddelaar in de regio Reeuwijk, Waddinxveen en Boskoop. Haar werk als buurtbemiddelaar is onmisbaar, schreef het CVV. En dat blijkt wel: buurtbemiddeling bestaat dit jaar al 25 jaar in Nederland. In die tijd werden maar liefst 180.000 meldingen bij buurtbemiddelingsorganisaties gedaan. Voor Kwadraad werken ongeveer 130 buurtbemiddelaars in 15 gemeenten. We spreken met Ingrid van der Meer over haar werk als buurtbemiddelaar.
Hoe werkt een bemiddelingscase?
“Een bewoner of bijvoorbeeld een woningbouwcorporatie of wijkagent meldt een casus aan bij de coördinator van buurtbemiddeling. Vervolgens wordt een casus toegewezen aan twee buurtbemiddelaars. Zij bezoeken een van de buren. Er is dan een gesprek om in kaart te brengen wat er aan de hand is. In de meeste gevallen gaan de bemiddelaars diezelfde middag of avond nog naar de andere buur. De bemiddelaars vragen dan of hij of zij ook open staat voor een gesprek. Zeggen ze allebei ja? Dan plant de coördinator een bemiddelingsgesprek in op neutraal terrein. De buurtbemiddelaars en beide buren komen dan samen voor een gesprek om tot begrip en afspraken te komen.”
Wat is het mooiste in jouw werk als buurtbemiddelaar?
“Dat wat verschillend lijkt, maken we gemeenschappelijk. In conflicten lopen standpunten uit elkaar waardoor de communicatie stroever, harder of vermeden wordt. Terwijl wat beide buren belangrijk vinden, vaak niet ver uit elkaar blijkt te liggen.
Als ik bijvoorbeeld bij mensen op bezoek ga, vraag ik vaak: ‘Hoe vindt u het om hier te wonen?’ Als mensen vertellen over hun conflict met de buren, zeggen ze vaak: ‘We zitten er zelfs over na te denken om te verhuizen, maar we wonen hier zo fijn.’ Dan blijkt later in gesprekken zelfs dat béide partijen wilden verhuizen. De buren hebben dus iets gemeenschappelijks.
In ieder bemiddelingsgesprek ontstaat, onder leiding van de bemiddelaars, meer begrip voor elkaars situatie. Daarna komen buren zelf met oplossingen die bij beiden past. Daarover maken zij afspraken.”
Welk bemiddelingsverhaal zal je altijd bijblijven?
“Een gezin woont al 15 jaar in een flat. Onder hen komen 1.5 jaar geleden nieuwe buren wonen. Zij ervaren overlast van hun bovenburen, die een jong kindje thuis hebben. De onderburen hebben al eerder de bovenburen voor een gesprek benaderd, maar dat liep niet goed. Na dat gesprek dachten de onderburen zelfs dat de bovenburen expres water over het balkon gooiden.
Ze worden doorverwezen naar Buurtbemiddeling. Ik ga bij hen op bezoek om het probleem in kaart te brengen. Daarna ga ik naar de bovenburen. Zij zeggen: ‘Ik woon hier al 15 aar en heb eigenlijk nog nooit gedoe gehad met de buren.’ Maar ze stemden gelukkig heel snel in voor een gesprek. We organiseerden een gesprek met een tolk, omdat de onderburen gevlucht zijn uit een oorlogsgebied en nog niet voldoende Nederlands spreken en begrijpen.
In het bemiddelingsgesprek komen beide buren erachter dat ze állebei psychische en fysieke problemen hebben. Denk aan een trauma, een hernia en een extreme hoofdpijn door een ongeluk. Door dat verhaal te delen was er ineens zóveel begrip voor elkaar. En dat water dat over het balkon werd gegooid? Dat bleek een kapotte regenpijp te zijn.
De buren zijn nu bevriende buren die elkaar non-stop helpen. Ze denken vóór elkaar al wat kan helpen. Bijvoorbeeld door op bepaalde tijden even iets te laten, zodat de ander rust kan nemen.”
Buurtbemiddeling: schakel zo snel mogelijk hulp in
“Een conflict wordt áltijd meer, nooit minder. Dus voel je een ergernis? Merk je dat een onenigheid met de buren je iets te lang bezighoudt? Ga zo snel mogelijk in gesprek met de buren; hoe eerder hoe beter. Of schakel hulp in, bijvoorbeeld van buurtbemiddeling.”