Het chatspreekuur in de praktijk

— Aranka Bloos, Joost Kortekaas

Tijdens het chatspreekuur op kwadraad.nl zitten maatschappelijk werkers op vaste tijden klaar om je online te helpen. Joost Kortekaas en Aranka Bloos zijn twee medewerkers uit Leiden die, samen met anderen in een poule, de spreekuren verzorgen.

Online mensen snel verder helpen

Het chatspreekuur is een platform voor mensen die elders hun vraag of probleem niet kwijt kunnen. Mensen kunnen anoniem vragen stellen aan een maatschappelijk werker van Kwadraad. Er is geen intake of vragenlijst vooraf. “Het is een oplossingsgerichte manier waarmee we mensen snel verder helpen.
 Inmiddels werken we alweer een aantal jaren met succes met het chatspreekuur,” vertelt Aranka. “Het leuke van het spreekuur is dat het nooit hetzelfde is. Iedere dag verloopt weer anders.”

Om 19:14 krijg ik een melding: 'Er zit één persoon in de online wachtkamer'.

Joost neemt ons mee en geeft ons een kijkje in de keuken van het chatspreekuur. “Het is 18:45 en ik maak mij klaar voor het chatspreekuur. Ik zet mijn laptop aan en ga er goed voor zitten. Om 19:00 open ik de digitale wachtkamer. Er zitten nog geen mensen in dus ik check nog even mijn mail. Om 19:14 krijg ik een melding: 'Er zit één persoon in de online wachtkamer'. Ik open het chatvenster en verwelkom Sofie.

Ze vertelt dat ze niet goed weet waar ze moet beginnen. “Neem de tijd, wat zit je dwars?” Sofie vertelt dat ze alleenstaande moeder is van drie kinderen. Ze heeft twee banen om alle rekeningen te kunnen betalen, maar dat wil niet altijd lukken. Haar ex-partner is niet meer in beeld en betaalt al geen jaren alimentatie meer. Sofie heeft continu ruzie met haar oudste dochter van 15 en op het werk heeft ze haar laatste waarschuwing gekregen. Sofie ziet het allemaal even niet meer zitten en vindt hulp vragen en accepteren moeilijk.

Naast het feit dat Sofie eindelijk haar verhaal kwijt kon, hebben we samen de knelpunten op een rijtje gezet. Per thema, zoals bijvoorbeeld financiën, hebben we gekeken wat ze nodig heeft en waar ze dat kan halen. Sofie heeft het gesprek als dusdanig prettig ervaren dat ze ondersteuning nu accepteert en zich bij het maatschappelijk werk heeft aangemeld.

Mensen kunnen een informatieve vraag stellen, maar kunnen ook hun zorgen bespreken of advies vragen.

Aranka: “Het is fijn om mee te kunnen denken over diverse vraagstukken die voorbij komen. Dat is het leuke en praktische van het chatspreekuur, mensen kunnen een informatieve vraag stellen, maar kunnen ook hun zorgen bespreken of advies vragen. Zoals onze poster luidt: Is er gedoe thuis? Heb je schulden? Ontbreekt zelfvertrouwen? Zit je niet lekker in je vel? Chat (anoniem) eens met een maatschappelijk werker!”

Ook een keer chatten? Het spreekuur is open:
Maandag t/m donderdag 15.00 tot 17.00 uur en 19.00 - 21.00 uur
Vrijdag 15.00 tot 17.00 uur