Het succes van Tom in de buurt

Een nieuw soort opdracht zorgde voor een sterk en vernieuwd samenwerkingsverband: Tom in de buurt. In samenwerking met Gemiva, IpseMaatwerk, Kwadraad, Participe, WIJdezorg, Activite, Kwintes, De Binnenvest, Gemeente Alphen aan de Rijn, Nieuwkoop en Kaag en BraassemElke Louwers, programmamanager marktontwikkeling, vertelt over het succes van Tom.

Een nieuwe manier van inkoop en aanpak

De verantwoordelijkheid voor de inkoop van zorg en welzijn ligt sinds vorig jaar bij de gemeenten. Er zijn verschillende potjes ontstaan voor de financiering van zorg en welzijn, zoals voor de WMO, voor het welzijn en een potje voor participatie. Veel gemeenten schrijven opdrachten uit voor ieder potje. Maar niet in Alphen. Daar is de gemeente op zoek gegaan naar een nieuwe manier van inkoop en aanpak.

De gemeenten wilden niet voor iedere deelopdracht met een andere organisatie werken. De hulplening moest dichterbij de mensen worden georganiseerd. Ze wilden dat hun bewoners zelfredzamer werden en de omgeving veilig. Het probleem was alleen dat er geen organisatie was die alle vraagstukken van de gemeente kon uitvoeren.

tom in de buurt, alpen aan de rijn, kwadraad

Samenwerking zorg en welzijn

Kwadraad is gaan kijken met wie we de vragen van deze gemeente konden oplossen. We gingen op zoek naar vernieuwende concepten en partners met wie we samen konden werken. We vonden acht organisaties in het zorg- en welzijnsgebied met wie we de opdracht konden uitvoeren en zo ontstond Tom in de buurt.

De enige manier waarop we Alphen konden helpen was door ons werk in te richten rondom de talenten van klanten en niet om hun problemen. We kijken niet naar wat iemand niet kan, maar wat hij wel kan. We bieden op een nieuwe manier maatwerk. Al onze diensten hebben we vormgegeven rondom de vraag en de mogelijkheden van de klant.

Passende hulp op ieders niveau

We zijn nu een jaar verder en Tom in de buurt blijkt een succes. Er wordt minder beroep gedaan op de gemeente. Er is minder financiële en individuele hulp nodig. We bouwen aan netwerken in de eigen omgeving van de klant, in plaats van een vangnet door zorginstanties.

Het geheim van dit succes is partnerschap: het durven vertrouwen op elkaars professionaliteit en expertise. Door de budgetten te combineren ontstonden er meer mogelijkheden voor nieuwe geïntegreerde oplossingen. De organisaties zorgden samen voor een efficiënte, duurzame en goedkopere oplossingen.

Meer weten over het succes van Tom in de buurt? Lees hier het interview met bestuurder René Verkuylen voor de MOgroep.