Hulpverlening verbeteren door in gesprek te gaan met jongeren

— Joyce Davidse

In Delft is Kwadraad verbonden aan de Jongerenacademie. Bij de Jongerenacademie kunnen jongeren tot 27 jaar, zonder startkwalificaties, zich melden voor hulp bij het zoeken van een geschikte opleiding, leerwerkplek of werk. Dit terwijl de jongeren voor een periode een uitkering krijgen en werken aan hun problemen; zoals bijvoorbeeld schulden of persoonlijke problematiek. Outreachend jongeren maatschappelijk werker Joyce Davidse vertelt:

Voor de jongerenacademie ben ik actief als outreachend jongeren maatschappelijk werker (OMJW’er). Sommige jongeren melden zich bij de Jongerenacademie en worden door de jongerenconsult doorverwezen naar mij, als OJMW’er, als ze extra ondersteuning nodig hebben bij het aanpakken van hun problemen. Wat de OMJW’er anders maakt dan andere hulpverleners? De aanpak!

Jongeren voelen helemaal niets voor mooie kantoren, mooie printers en vers gemalen koffie.

Jongeren voelen helemaal niets voor mooie kantoren, mooie printers en vers gemalen koffie. Het liefst spreken ze bij hen in de buurt af; ze willen wel, maar die mooie grote gebouwen schrikken af. Dus wat doe ik; ik ga naar hen toe. Afspreken bij de jongeren thuis? Prima! Afspreken bij de voetbalvereniging? Ook goed. Na de trainingen van de Jongerenacademie op het ROC? Ik zal er zijn. Liever in de avond? Voor mij maakt het niet uit. Ik werk waar de jongeren zijn en wanneer het hen uitkomt. Dat betekent ook ’s avonds nog even een mailtje of een appje sturen naar de jongeren over hoe het gegaan is met een bepaalde afspraak. Ik vraag wat van hen en zij vragen wat van mij. Uiteindelijk komen we er samen uit. Met net die extra ondersteuning krijgen de jongeren het vertrouwen zelf hun problemen aan te pakken en lukt het ze hun leven weer meer op de rit te krijgen. Het doel van deze ondersteuning? Dat de jongeren meer stabiliteit krijgen in hun leven door hun problemen aan te pakken en zij weer terug geleid kunnen worden naar school of werk, zodat ze hun kansen voor de toekomst vergroten.

Wat de jongeren zélf belangrijk vinden

Ondanks dat deze aanpak goed werkt, zijn wij ook erg benieuwd naar wat de jongeren zélf belangrijk vinden in de hulpverlening van de Jongerenacademie. Met de jongeren die ik ondersteun ga ik dan ook dat gesprek aan. Wat vinden zij belangrijk, wat mist er nog in de hulpverlening, wat hebben zij nodig om de ondersteuning als geslaagd te ervaren. Elke jongere die ik deze vraag stel, kijkt mij een beetje raar aan. “Wat weten wij daar nou van?” Eigenlijk heel veel! De meeste jongeren hebben al veel hulpverlening gehad in het verleden en zij weten dus ook wat zij belangrijk vinden. De jongeren zelf zijn de ervaringsdeskundigen voor de Jongerenacademie en daar kunnen we allemaal van leren.

De komende maanden

De komende maanden ga ik met zoveel mogelijk jongeren van de Jongerenacademie in gesprek over wat zij zien als de meest passende vorm van hulpverlening voor henzelf en hun problemen. En dan? Dan gaan wij kijken hoe wij onze hulp en dienstverlening bij de Jongerenacademie zo kunnen verbeteren dat deze nóg meer aansluit bij de jongeren. Wat dit zo leuk maakt? Dat de jongeren écht het beste weten wat ze nodig hebben en wij, als hulpverleners, hier ook naar mogen luisteren.