Mariska Overgaag over het succes van Meldpunt EMMA

— Mariska Overgaag

In september 2016 schreef Mariska Overgaag, projectleider EMMA (Eerder Melden, Minder Achterstanden) over de lancering van het project. Inmiddels is het meldpunt een groot succes en is Mariska genomineerd voor Beste Sociaal Werker van Nederland. 

Zo, wellicht word jij Sociaal Werker van het jaar!

“Bizar, ik werd rond de kerst ineens gebeld door het FCB met het nieuws dat ik één van de drie genomineerden ben voor Sociaal Werker van het jaar. Één van de drie, van heel Nederland. Toen moest ik wel even gaan zitten.

Ik vind het echt een enorme eer. Het voelt ook wel als een soort van erkenning. Je hebt namelijk toch wel je nek uitgestoken en een beetje buiten de gebaande paden gegaan van wat er eigenlijk van je wordt verwacht als maatschappelijk werker.”

 

Hoe gaat het met Meldpunt EMMA?

“Het gaat heel goed met Meldpunt EMMA. De feedback is erg positief en de resultaten zijn beter dan verwacht. Over het algemeen zijn mensen heel blij dat er iemand van ons aanbelt.

Het is namelijk heel anders wanneer een maatschappelijk werker met een open houding voor de deur staat. Iemand die samen met jou naar een oplossing wil zoeken heeft een ander effect dan een deurwaarder.”

 

Ben je ook tot nieuwe inzichten gekomen?

“Nu dat we een tijdje bezig zijn zien we dat een aantal mensen die eerst zelf aangeven stappen te gaan ondernemen om het zelf op te lossen, daarna toch weer contact opnemen met EMMA omdat het gewoon niet gaat.

Dat is dan niet helemaal volgens het plan dat we hebben bedacht. EMMA is namelijk echt bedoeld voor één maand. Maar, deze mensen gaan we natuurlijk niet in de kou laten staan. Als zij vragen om hulp, gaan we dat natuurlijk geven. Omdat wij nog in de pilotfase zitten is er gelukkig veel ruimte voor dit soort situaties. We sparren momenteel met onze samenwerkingspartners over hoe we dit gaan inbedden.”

 

Wat maakt EMMA zo bijzonder?

“Dit is de nieuwe richting. Als maatschappelijk werkers en vrijwilligers staan wij met de voeten in de klei. Wij zien wat er in de gemeente gebeurt en weten wat de problemen zijn waar mensen mee worstelen. Wij zijn ook degenen die het beste kunnen inschatten wat we daarmee kunnen, en wat gaat aansluiten.

Als je dan samenwerkingspartners vindt waarmee je tot zo’n idee komt als EMMA, en als er dan ook nog gehoor aan wordt gegeven door je gemeente om het echt te laten starten… Dan denk ik ja, dit is het!

Het is heel fijn dat we dit met zijn allen hebben bedacht. Al met al bereiken we dus mensen die voorheen de hulpverlening niet konden of wilden vinden. Ik ben hier echt heel tevreden over.

Ik zou eigenlijk willen oproepen aan andere werkers in dit veld: toon lef, ga er gewoon voor. Niemand kent de stof beter dan wij, want we zien het elke dag, de hele dag. Wij kennen de materie.”

"Als maatschappelijk werkers en vrijwilligers staan wij met de voeten in de klei. Wij zien wat er in de gemeente gebeurt en weten wat de problemen zijn waar mensen mee worstelen."

Wat zijn de toekomstplannen voor EMMA?

“Meldpunt EMMA gaat uitbreiden en nog meer doen aan preventie. Momenteel werken wij vooral met woningbouwcorporaties. In de praktijk stoppen mensen echter veel eerder met het betalen van de zorgverzekering en de nutsbedrijven.

Wij gaan dit aanpakken door met Bureau Krediet Registratie (BKR) een samenwerking aan te gaan. Officieel is het een samenwerking tussen de gemeente en BKR, maar dit is vanuit ons geïnitieerd.

Deze samenwerking is belangrijk omdat hierdoor ook zorgverzekeraars en energiemaatschappijen meldingen kunnen gaan maken. Dat gaat dan via BKR. Zij zetten de informatie vervolgens uit op basis van de criteria die wij maken: bijvoorbeeld alleen een bepaalde wijk of alleen mensen die bij zowel de energieleverancier als bij de zorgverzekeraar een achterstand hebben.”