Samenwerking Voedselbank Wassenaar en Kwadraad

— Eva Verberg, Kirsten Rozenbroek

Vanaf 20 maart werken de Voedselbank in Wassenaar en Kwadraad samen. Dit is niet de eerste keer dat Kwadraad en de Voedselbank de handen ineen slaan. Ook in Voorschoten is er een samenwerkingsverband. Eva en Kirsten, twee maatschappelijk werkers van Kwadraad, vertellen over de samenwerking en de toegevoegde waarde van maatschappelijk werk bij deze aanpak.

Waarom werkt Kwadraad nu samen met de Voedselbank Wassenaar?

Eva: De Voedselbank is bezig met een professionaliseringsslag. Daarbij hoort de slagzin: geen pakket zonder traject. Een voedselpakket is een noodvoorziening voor mensen die geen geld hebben om hun boodschappen te betalen. Maar het is geen structurele oplossing. Wanneer iemand een voedselpakket aanvraagt, wordt eerst een inkomenstoets gedaan. Daarmee wordt gekeken of iemand voldoet aan de gestelde criteria om in aanmerking te komen voor een voedselpakket. Vanuit Kwadraad nemen we die toets op ons.

Kirsten: Voorheen deden twee vrijwilligers van de Voedselbank de inkomenstoets. Nu doet een maatschappelijk werker (in dit geval Eva) de check. Wanneer iemand in aanmerking wil komen voor een voedselpakket, wordt er eerst een afspraak gemaakt om hun situatie in kaart te brengen.

Jullie zijn recent van start gegaan met deze nieuwe aanpak. Hoe gaat het?

Eva: Het is nog even zoeken natuurlijk. Er ontvangen nu 18 mensen een voedselpakket en vorige week heeft Kwadraad de eerste inkomenstoets gedaan.. We leren de mensen kennen door aanwezig te zijn wanneer de pakketten worden uitgedeeld. Ook hebben we een intensieve samenwerking met de vrijwilligers. Zij hebben ontzettend veel ervaring. Na de afspraak voor de inkomenstoets wordt er gekeken of de aanvrager in aanmerking komt voor een voedselpakket. In het begin zal de vrijwilliger van de voedselbank meekijken met de inkomenstoets.

Waarom is deze samenwerking belangrijk?

Kirsten: Iemand heeft recht op een voedselpakket wanneer die structureel geld tekort komt, bijvoorbeeld door schulden. Wij kijken dan of we iemand kunnen doorverwijzen naar schuldhulpverlening of begeleiding kunnen geven bij de administratie. Maar er kan van alles aan de hand zijn. Bij het eerste gesprek hebben we ook aandacht voor de oorzaak van de huidige situatie.

Eva: Je mag maximaal drie jaar een pakket ontvangen. Na een half jaar doen we weer een her-intake. Hoe is de situatie nu en is er verandering? Aan de hand van de her-itake wordt bepaald of iemand nog steeds recht heeft op een voedselpakket en hoe eventuele (geadviseerde) ondersteuning loopt.

Is hulp verplicht voor mensen die aan pakket aanvragen of ontvangen?

Kirsten: Nee, mensen zijn niet verplicht hulp af te nemen. Maar we bieden het wel aan. We kunnen hulp geven op verschillende leefgebieden, of het nu gaat om schuldhulpverlening, administratie of bijvoorbeeld psychosociale ondersteuning.

Wie komen er naar de Voedselbank?

Eva: Dat verschilt enorm. Het zijn allemaal mensen die problemen hebben met hun financiële situatie, maar bijvoorbeeld ook statushouders die nog wachten op een uitkering en/of toeslagen en mensen met hoge schulden.

Kirsten: De eerste donderdag dat Kwadraad aanwezig was bij de uitreiking van de pakketten was een goede ervaring! Er kwam direct een mevrouw naar me toe om me te vertellen dat ze het erg fijn vond dat ik er was. Een man kwam zelfs meteen een afspraak maken.

Wat is het doel van de samenwerking?

Eva: We hopen dat mensen sneller geen voedselpakket meer nodig hebben en ze hun boodschappen weer gewoon zelf kunnen betalen. We begeleiden deze mensen zelfredzamer te worden en bij het vinden van de juiste hulp indien dat gewenst is.

Kirsten: Vaak is de drempel om hulp te zoeken hoog. Mensen schamen zich en weten niet waar ze moeten beginnen. Door aanwezig te zijn bij de Voedselbank komen mensen direct met ons in contact en hopen we eerder ondersteuning te kunnen bieden waar nodig.