Het werk van: schoolmaatschappelijk werker Daisy Lutter

— Daisy Lutter

De medewerkers van Kwadraad staan midden in de samenleving en bieden ondersteuning aan mensen die zelf geen oplossing kunnen vinden voor hun probleem. Bij Kwadraad werken veel verschillende soorten professionals. Van schoolmaatschappelijk werkers, wijkcoaches en preventiemedewerkers tot sociaal raadslieden. We spraken collega Daisy Lutter over haar werk als schoolmaatschappelijk werker op vier basisscholen in Nissewaard.

Wat houdt jouw functie als schoolmaatschappelijk werker in?

Ouders zijn van nature verantwoordelijk voor het welzijn van hun kind en willen dat hun kind gelukkig is. Maar wanneer het niet goed gaat met een kind, is er soms hulp van buitenaf nodig. Ik vind het mooi om samen met ouders een manier te vinden om de situatie van een kind te verbeteren.

In een gezamenlijk gesprek gaat we op zoek naar een passende oplossingen die ik ouders zelf probeer te laten bedenken. Zelf bedachte oplossingen werken namelijk altijd beter.

Hoe ziet een werkdag er voor jou uit?

Ik ben wekelijks aanwezig op de scholen en voer gesprekken met interne begeleiders, leerkrachten, ouders en soms met de kinderen. Samen zoeken we naar de beste omstandigheden, zodat een kind zich op een gezonde manier verder kan blijven ontwikkelen.

Wat zijn de uitdagingen in jouw werk?

Ik zoek in iedere situatie naar een manier om verbinding te maken tussen mensen. Om enkele voorbeelden te noemen:Hoe breng je gescheiden ouders met een ogenschijnlijke tegenstrijdige mening weer nader tot elkaar? Of hoe zorg je er op zijn minst voor dat een kind daar zo min mogelijk last van heeft? Hoe kom je als leerkracht met serieuze zorgen goed in gesprek met de ouder van het kind en wat zijn vervolgstappen? 

Is er een specifieke situatie die je altijd bij zal blijven?

Er zijn veel casussen die mij bijblijven en waarvan ik nog wel eens denk: 'Hoe zou het nu zijn met...'Ook denk ik vaak terug aan casussen die succesvol waren voor het gezin zelf, bijvoorbeeld doordat en gezin daarna verder kon zonder hulpverlening. Die een structurele en constructieve manier hebben gevonden om met hun 'probleem' om te gaan.

Maar soms ook casussen waarbij, ondanks alle goede wil, toch drang en dwang nodig was. Soms zitten ouders echt aan een plafond, hebben ze het beste met hun kind voor, maar werkt het voor het kind en zijn ontwikkeling toch niet.

Welke eigenschappen zijn belangrijk voor jouw baan?

Verbindend zijn is voor mij de kern in het werk. Ik doe mijn werk vanuit kennis en professionaliteit, maar ook vanuit mijn hart, betrokkenheid en met creativiteit.