Kwadraad tijdens de Coronacrisis

Het zijn gekke tijden. Ons werk draait om contact, maar dat kan even niet meer face-to-face. Overleg met collega’s via videogesprekken, geen spreekuren of bijeenkomsten meer en hulpverlening zoveel mogelijk telefonisch.

Elke dag spreken we een Kwadraad-collega die vertelt hoe het is om te werken voor een maatschappelijke organisatie tijdens deze Coronacrisis.

Wilma Jansen – Onafhankelijk Cliëntondersteuner in Woerden

Het zijn rare tijden. Dit hebben we allemaal nog nooit meegemaakt. Achter de schermen is het team in Woerden druk bezig om een nieuwe invulling te geven aan onze dienstverlening.
Zo heeft het pedagogisch bureau een telefonisch opvoedspreekuur opgezet. In deze tijd voor je kinderen zorgen, kan een hele uitdaging zijn. Bij het spreekuur kan iedereen met opvoedvragen tijdens deze Coronacrisis!

Het leven gaat gewoon door, dus ook mijn werk als onafhankelijk cliëntondersteuner. Gesprekken kunnen telefonisch of door te videobellen worden geregeld. Andere praktische zaken, zoals het invullen van formulieren etc., zijn lastiger digitaal. Zeker als de inwoner niet goed Nederlands spreekt en schrijft.

Het helpt om in deze tijd meer telefonisch contact met inwoners te hebben. Zo voelen mensen zich in ieder geval gesteund. Daarnaast zijn er in Woerden nog veel vrijwilligers, waar het kan, heel actief bezig. De gemeente Woerden heeft zelfs een liveblog!

Met z’n allen maken we er het beste van. En het belangrijkste: blijf zo gezond mogelijk!

Margo Zandbergen, maatschappelijk werker in Zoetermeer

Normaal gesproken komen we elkaar in Zoetermeer ook niet zo vaak tegen, maar nu - tijdens deze Coronacrisis - is het éxtra belangrijk om in contact te blijven met elkaar. De crisis heeft niet alleen impact op ons werk en hoe we dat werk doen (veel meer via telefoon, WhatsApp en videobellen), maar ook impact op je privéleven. Het is belangrijk dat er genoeg ruimte blijft om ook daar zorg en aandacht voor elkaar te hebben. Natuurlijk kunnen we elkaar mailen en bellen, maar ook gaat ons tweewekelijkse teamuurtje op dinsdag gewoon door. We houden een video conference waarbij er naar over werk ook over andere zaken gepraat wordt, zoals hoe het met je persoonlijk gaat in deze gekke tijd.

Laura Nieuwenhuizen, maatschappelijk werker in Wassenaar

Portret Laura NieuwenhuizenIk vind het mooi om te zien hoe vindingrijk we allemaal zijn. Iedereen is op zoek naar alternatieven. Als ik naar ons werk kijk, zie ik hoe hard iedereen zijn best doet om in contact te komen met de cliënt en ook om in contact te blijven.

We opperen ideeën om hen een hart onder de riem te steken door bijvoorbeeld ansichtkaartjes te versturen, een online spreekuur te houden en we starten een Facebookpagina om tips en adviezen te geven. Daarnaast vraagt deze situatie ook om maatwerk. Iedereen streeft ernaar de onderlinge communicatie met collega’s én cliënten te behouden.

Tijdens het videobellen is te zien hoe iedereen een weg vindt om vorm te geven aan het werk; met zijn kat of hond, met het hele gezin of met welke omstandigheden dan ook! Midden in de week sturen we elkaar een mailtje met de vraag hoe het gaat en bevragen we elkaar hoe onze dag eruit ziet. Gelukkig weten we elkaar via WhatsApp en de andere communicatiekanalen goed te vinden. Een leuk extraatje is dat we nu ook kennis maken met het gezin achter de maatschappelijk werker!

Manja Meijer - maatschappelijk werker in Hellevoetsluis

Manja Meijer

Ik heb een goede werkplek gecreëerd, want de eettafel bleek geen goede optie (dat werd leven, eten en werken door elkaar heen). Nu zit ik boven. We hebben een lege kamer omgetoverd tot kantoor. Wanneer de wekker gaat, ontbijt ik beneden en ga daarna 'naar mijn werk'. Ook voor de lunch ga ik weer naar beneden. Daar is dus thuis en die kamer is kantoor/werk.

Ik bel veel met cliënten. Soms is er onbegrip, omdat we mensen niet kunnen zien, maar meestal kom je verder dan je vooraf dacht. De gemeente werkt gelukkig ook heel goed mee, dat helpt!

Vooralsnog hebben we geen hele andere vragen dan anders, we moeten wel creatiever zijn in oplossingen, maar volgens mij lukt dat goed.

Ik ga per 1 april over naar een verpleegtehuis, ik kan mezelf nu niet introduceren door een rondje te lopen en handjes te schudden. In plaats daarvan zal ik de revalidanten die daar op dat moment verblijven een kaartje sturen met mijn naam, functie en telefoonnummer. Ik zal ze op dat kaartje uitnodigen mij te bellen als ze vragen hebben.

Karin Paauwe - communicatie-adviseur

Karin Paauwe 1

Het behoeft geen uitleg dat ik in deze tijden druk ben als communicatieadviseur. Mijn werk (en ook die van mijn collega’s) beperkt zich niet tot werkdagen van 9 tot 5. Als ik op een zondagmiddag een vraag stel in onze ‘Corona-werkgroep’ wordt er dezelfde middag gereageerd door collega’s.

Goede communicatie naar zowel naar onze klant als met de medewerkers is essentieel. Alhoewel dat natuurlijk niet gebonden is aan de Coronacrisis ;-).

Ik vind het onwijs leuk om te merken dat teams hierin enorm meedenken, vooral als het gaat om hoe we de klant moeten informeren. Zij weten precies met welke vragen zij zitten.

Ondanks alle hectiek en het uitvinden van een andere manier van werken voert saamhorigheid de boventoon. We willen met z’n allen, samen met onze klanten, dat we dit in goede gezondheid zo snel mogelijk achter ons kunnen laten.

Wouter Bruijning - projectmanager digitale hulpverlening

Digitaal contact neemt ineens een hoge vlucht in het sociaal domein. Ik juich dat enorm toe! Met digitale werkvormen kan er veel sneller en frequenter contact zijn, beter op vraag afgestemd, en wanneer het nodig is. We kunnen nu allen ervaren dat ook digitaal contact een persoonlijke manier van contact is. Vanuit ons team werken we er keihard aan om digitaal werken zo goed mogelijk te faciliteren, waarbij we privacy niet uit het oog verliezen.