Samenwerkingen met partners: de Voedselbank

In Wassenaar werkt Kwadraad nauw samen met de Voedselbank. Hoe werkt die samenwerking? Wat levert zo’n samenwerking op voor de inwoners? We spreken met Amina Alić en Marina Zandvliet, maatschappelijk werkers bij Kwadraad in Wassenaar.

“Wij doen de inakegesprekken waarin we beoordelen of mensen in aanmerking komen voor de Voedselbank. Ieder halfjaar hebben wij een herbeoordelingsgesprek met de klant.” legt Amina uit. “We houden ons daarbij aan de landelijke regels van de Voedselbank. Maar daarnaast kijken we als maatschappelijk werkers verder: wie zit er tegenover ons? Speelt er meer? Is er meer nodig dan alleen een pakket van de Voedselbank?”

De vraag achter de vraag naar een voedselpakket

“Iemand kan bijvoorbeeld zeggen: ‘Ik heb veel rekeningen die zich opstapelen, dus ik kom daardoor in de problemen.’ Dan is het belangrijk dat we vanuit de ogen van maatschappelijk werkers kijken. Wij bekijken: wat is de vraag áchter de vraag?” vertelt Amina.

“Zo sprak ik onlangs een cliënt bij een intake. Ik merkte in gesprek dat er veel speelde bij deze cliënt, vooral op het gebied van eenzaamheid. Daarover ben ik verder met haar in gesprek gegaan. Deze cliënt vond het heel prettig dat iemand dit óók zag. Inmiddels begeleid ik haar nu als maatschappelijk werker.”

Marina vult aan: “Ik vraag ook altijd bij een intake: wat is je arbeidsperspectief? Heb je daar begeleiding bij? Wat zijn de hobbels die je moet nemen? Maak je gebruik van alle voorzieningen die er zijn? En speelt er meer? Zoals slapeloosheid, klachten door stress, is er sprake van een echtscheiding?”

Broodnodig

Die samenwerking met de Voedselbank werkt ook andersom, legt Marina uit. “Er komt wel eens iemand bij Kwadraad, die vertelt: ‘Ik heb niets om van te leven’. Dan kunnen wij meteen een noodpakket van de Voedselbank regelen, nog voordat er een officieel intakegesprek is. Je kunt dan direct schakelen. Zo’n pakket is dan echt ‘broodnodig’.”

Een oogje in het zeil

“Na een half jaar spreek je mensen weer bij de herintake. Dat is echt een voordeel. Bij de herintakes vragen we opnieuw: zijn er nog andere dingen waar je hulp bij nodig hebt? Zijn er bijvoorbeeld apparaten stuk, zoals de wasmachine?” vertelt Marina.

Dat oogje in het zeil gebeurt ook bij de Voedselbank zelf. “Soms horen we van de Voedselbank dat er iets is voorgevallen bij het ophalen van een pakket. Of krijgen we een melding als iemand zijn pakket niet komt ophalen. Na enkele keren is er dan contact met die inwoner.”

Verwachtingen

“In gemeenten om ons heen zien we al 10% à 20% toename van het aantal aanvragen bij de Voedselbank. Ik verwacht dat als mensen in februari de energierekening weer krijgen, we meer aanvragen krijgen.” vertelt Marina. “We krijgen nu ook al wat meer aanvragen van mensen,” vult Amina aan. “Dat zijn soms ook mensen die het nieuws hebben gezien en bang zijn voor de hoge rekeningen. Die willen dan alvast een pakket aanvragen. Maar zo werken de regels helaas niet.”

Persoonlijke aandacht

Marina vertelt: “Wat ik zo leuk vind in de samenwerking met de Voedselbank is dat je merkt dat de vrijwilligers echt hart voor de zaak hebben. Ze gaan er echt voor. Dat merk je alleen al door het contact. Er is altijd wel iets mogelijk als je een beroep op ze doet. Ze denken goed mee met de inwoners.”

En dat merken de inwoners zelf ook, vertelt Marina. “Mensen zijn heel blij dat we écht meedenken. Zo kreeg een inwoner die vertelde dat ze een hond heeft, ook hondenvoer in haar voedselbankpakket. Ze was geraakt door deze persoonlijke aandacht.”