Het werk van: een jeugdzorgwerker

— Stephanie Faerber

De medewerkers van Kwadraad staan midden in de samenleving en bieden ondersteuning aan mensen die zelf geen oplossing kunnen vinden voor hun probleem. Bij Kwadraad werken veel verschillende soorten professionals. Van schoolmaatschappelijk werkers tot wijkcoaches en preventiemedewerkers tot sociaal raadslieden. We spraken collega Stephanie Faerber over het werk van een jeugdzorgwerker bij Kwadraad.

Wat houdt jouw functie als jeugdzorgwerker in?

Jeugdzorgwerk is overal net een beetje anders. Het werk verschilt per organisatie en gemeente. In mijn geval ben ik onderdeel van het jeugd- en gezinsteam. Ik ga met jongeren in gesprek die hulp kunnen gebruiken. Ik bied een laagdrempelige vorm van coaching en ga in gesprek over leerdoelen en hulpvragen. Soms ben ik een luisterend oor, soms geef ik oefeningen om vaardigheden en zelfvertrouwen te ontwikkelen. Natuurlijk heb ik ook contact met ouders, opvoeders en scholen. De hulpvraag van een jongere is altijd anders en ik bied dus hulp op maat.

Hoe lang doe je dit werk al?

Ik ben als jeugdzorgwerker begonnen bij een gesloten instelling en heb veel met groepen gewerkt, zoals met jongeren met een borderline persoonlijkheidsstoornis. Toen ik op zoek ging naar meer diepgang in mijn werk kwam ik bij Kwadraad terecht. Ik werk nu individueel met jongeren en kan meer coaching bieden.

Waar ben jij dagelijks mee bezig?

Dat verschilt ontzettend! Ik spreek jongeren en kom op scholen. Ik ben daar waar het nodig is, soms op school, soms thuis, soms bij een vereniging. Ik ondersteun zowel jongeren als hun omgeving. Wanneer ouders de hulpvraag van een jongere niet kunnen oplossen, komen ze bij mij terecht. Ik ga met hen in gesprek en bied passende hulp, bijvoorbeeld door coaching en oefeningen om gedrag te veranderen.

Welke eigenschappen zijn belangrijk als jeugdzorgwerker?

Je moet echt jezelf zijn, want een jongere prikt zo door een act heen. Ook vind ik het zeer belangrijk dat je betrouwbaar bent. Daarmee bedoel ik dat je doet wat je zegt en zegt wat je doet. Zo bouw je aan een goede relatie, waarbij de jongeren zich veilig voelt bij de hulpverlener.