Kwijtscheldingsbijeenkomsten in Hellevoetsluis

— Karima Fagrach

Karima Fagrach is algemeen maatschappelijk werker en school maatschappelijk werker in Hellevoetsluis en Brielle. Afgelopen maand organiseerde zij met haar collega’s kwijtscheldingsbijeenkomsten voor mensen die moeite hadden met het invullen van de formulieren.

Waarom organiseerden jullie de kwijtscheldingsbijeenkomsten?

Ieder jaar rond februari krijgen mensen de gemeentelijke belastingen binnen. Wanneer je een laag inkomen hebt, kun je in aanmerking komen voor kwijtschelding. Uiteraard moeten hier wel formulieren voor worden ingevuld. De afgelopen jaren kwamen veel mensen bij ons langs om die formulieren samen in te vullen, maar dat 1-op-1 contact koste veel tijd. Daarom zijn we vorig jaar gestart met het organiseren van een bijeenkomst waar mensen naartoe komen om de formulieren samen in te vullen. Zo kunnen we meerdere mensen tegelijkertijd helpen.

Wat doe je precies tijdens zo’n bijeenkomst?

Na aanmelding lieten wij hen weten wat voor documenten ze mee moesten nemen. Met een groep van ongeveer zes mensen liepen we stap voor stap de onderdelen op het formulier door. Ik deed de bijeenkomsten samen met een vrijwilliger. Zo konden wij beiden mensen helpen wanneer iemand een stap niet begreep of hulp nodig had.

Zo’n gezamenlijke bijeenkomst was best even wennen voor de mensen, maar al snel gingen ze ook elkaar helpen. Binnen twee uur waren we klaar. Voor ons zijn deze bijeenkomsten een grote tijdwinst, maar belangrijker nog, we brengen mensen samen die elkaar kunnen helpen en tips uitwisselen. In het begin waren mensen wat sceptisch over de bijeenkomst, maar uiteindelijk was het een gezellige middag/ochtend vol goede tips en kregen we direct te horen dat sommigen ook volgend jaar terug willen komen. Zo zie je dat collectiveren meer is dan alleen bezuinigen in tijd en kosten. Het is ook verbindend!

Wat voor tips deelden de mensen bijvoorbeeld met elkaar?

Zo bleek bijvoorbeeld dat een cliënt vragen had over haar belastingen en een ander kende weer iemand die haar daarmee kon helpen. Dit soort simpele tips kunnen een ander weer vooruit helpen. De kwijtscheldingsbijeenkomst kost ons weinig tijd en werk, maar het effect ervan is groot.

En waarom werkte je met een vrijwilliger?

Sinds 2016 zijn we gestart met een inloopspreekuur. We werken met vier maatschappelijk werkers, maar het was soms zo druk dat we niet iedereen konden helpen. Je red het niet als er 13 man komt die in twee uur geholpen moet worden. Daarom zijn we gestart met het inzetten van vrijwilligers. Al onze vrijwilligers zijn ex-cliënten die anderen ontzettend goed kunnen helpen. Denk bijvoorbeeld aan het invullen van formulieren en het aanvragen van een DigiD of voorzieningen. Niet alleen voor ons is de hulp fijn, maar ook voor de vrijwilliger zelf. We zien mensen echt opbloeien, wanneer ze anderen kunnen helpen. Mensen voelen zich nuttig en zijn blij dat zij wat voor anderen kunnen betekenen.

Het andere voordeel van vrijwilligers die ook cliënt bij ons zijn geweest, is dat zij uit eigen ervaring kunnen vertellen. Ik help mensen als professional, maar een cliënt weet ook hoe iets echt voelt. Die combinatie van kennis en ervaring is belangrijk en tot nu toe merk ik dat dit meerwaarde heeft tijdens de gesprekken. Ook omdat de vrijwilliger goede tips uitwisselt met onze cliënten.